torstai 22. toukokuuta 2008

Minä, minä, minä

Jyväskylän kävelykadulla harhailee melkein joka päivä erilaisten järjestöjen edustajia kansioineen bongaamassa ihmisiä jäsenikseen. Amnestyn, Unicefin ja Luonnonsuojeluliiton edustajat ovat yleisimpiä. Olen huomannut, että Amnestylaisten avausrepliikki on "kiinnostaako ihmisoikeudet?". Itseenikin on muutaman kerran lausetta käytetty.

Tänään satuin kuulemaan lyhyen keskustelun Amnestylaisen ja kahden aikuisen (naisen ja miehen) välillä. Innokas nuori Amnestylainen kysyi reippaasti keski-ikäiseltä pariskunnalta "Oletteko kiinnostuneita ihmisten oikeuksista?" Pariskunnan naispuolinen henkilö kajautti siihen kovaan ääneen ylpeän kuuloisesti: "Kyllä ollaan. Varsinkin omistamme." Minä kuuntelin tuota lausahdusta huuli pyöreänä. Miten joku voi olla niin tökerö, että möläyttää jotain tuollaista?

Kyllä taas tuli sellainen olo, että miten sitä yrittää edistää tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta, kun joukossa on niin itsekkäitä ihmisiä. Toivottavasti tämän viikonlopun liittokokouksessa saamme kaikesta huolimatta uusia ideoita ja ajatuksia maailman parannukseen.

Ei kommentteja: